Kun verrataan vuoden 2018 Pisa-tuloksia vuoden 2000 tuloksiin, huomataan lukutaidon olevan jatkuvassa laskussa. Yle Uutisten artikkelissa “Pisa-tulokset julki: Suomalaislasten lukutaito maailman kärkeä, mutta erot kasvavat – pojista lähes kaksi kolmasosaa lukee vain, jos on pakko (3.12.2019) on yhteenveto ja analyysi vuoden 2018 Pisa-testin tuloksista. Artikkelin mukaan myös matematiikan ja luonnontieteiden osaaminen on yhä laskussa, vaikka suhteellisen jyrkkä lasku onkin tasoittunut hieman. 

 

Uskon, että ongelmana on se, että lukeminen on tippunut muodin kelkasta. Myös asenteet ja se, mihin aika halutaan käyttää, ovat muuttuneet valtavasti. Kuinka monella nykyään on kaiken muun tekemisen ohella hyvää aikaa tai halua ottaa kirja käteen? Väittäisin, että kovin monella ei. Tylsyyden iskiessäkin kaivetaan ennemmin vaikkapa puhelin esille. Itsekään en enää lue kovin paljoa, mutta lukutaitoni on aikaisemman lukemiseni ansiosta enemmän kuin riittävän hyvä. 

Nuorten lukutaito voitaisiin varmasti saada nousuun, jos nuorempia vain kannustettaisiin enemmän. Kuvailisin nykyistä lukemiseen kannustamista, kuten kirjoittaja artikkelissa mainitsee Said Hanaten repliikin “Yleensä opettajat sanovat aiheen ja sivumäärän. Lukemisen pitäisi olla rennompaa ja pitäisi saada lukea sitä, mikä kiinnostaa.”. Varsinkin koulujen pitäisi siis kannustaa lukemiseen paljon aikaista enemmän, ei pakottaa.