Petri Kososen artikkelissa ”Koulupoissaolojen kitkemiseksi testataan uudenlaisia keinoja Espoossa – mielenterveyden haasteet nousseet suurimmaksi syyksi poissaoloihin”. Julkaistu Yle.fi:ssä 3.12.2019 Kosonen kertoo Espoon kaupungin kokeilemasta Koukku-toiminnasta, jonka tavoitteena on saada kouluarjesta tippuneet oppilaat takaisin lukujärjestyksen mukaisiin aikatauluihin. Koukku-toiminta toimii niin, että oppilaalle, jolle on kertynyt tietty määrä poissaoloja määrätään erityisopettaja-ohjaaja -työpari, joka pitää tiivistä yhteyttä oppilaan kanssa. Työparien tavoitteena on motivoida oppilas takaisin koulun aikatauluun ja saada oppilas palaamaan itsenäisesti koulun penkille.  Kososen mukaan tämä kokeilu on toiminut ja koulusta pois jääneitä oppilaita on saatu takaisin. 

Mielestäni Koukku-toiminta pitäisi ottaa käyttöön myös Espoon ulkopuolella muissakin Suomen kaupungeissa ja kunnissa, joissa sitä tarvitaan. Kouluarjesta tippuvat nuoret tulevat olemaan kiitollisia myöhemmin siitä, että heidät ohjattiin takaisin opintojen polulle ja onhan se Suomen valtiollekin kannattavaa saada lisää työkykyisiä ihmisiä tulevaisuudessa.